*DixXon- Tv, film & mycket mer...*

Direktlänk till inlägg 14 mars 2011

Att må dåligt...

Av Sofia - 14 mars 2011 12:19

Jag tycker allvarligt talat att det är grymt tragsikt att så många i detta landet mår psykiskt dåligt. Jag kan bara inte förstå varför människor som egentligen har det bra, mår dåligt utan anledning! Många är så unga med och vet knappt något om livet än men mår ändå apa och lite till. Känns som det psykiskt bara går neråt och neråt, och att det börjar bli som någon sjuk form av trend!


Ja vet att många mår dåligt på ritkigt, det är inte det ja menar nu. Men jag kan ta ett exempel. Jag vet en tjej som bor ganska när amig, hon är 20 år och säger sig själv må SÅÅ dåligt. Hon har världens underbaraste familj. Visst föräldrar är skilda men de är goda vänenr och bor nära varandra. Tror aldrig dom har bråkat, utan de skildes som vänner. De var inte kära längre. Ingen av dom har någon ny och hon har två syskon som ä yngre och bor hemma. Nu mår hon så dåligt för att hennes mammam vill att hon ska söka ett sommarjobb och sluta skolka. Det är alltså enda anledningen till varför hon mår dåligt. Dom har alltid haft pengar, underbara släktingar, inga problem. Ja kan hålla på i evigheter om allt br ahon haft. Men nu vill hon själv lägga in sig på nåt hem för att hennes mamma för första gången satt lite press på henne med skolan. 


Tycker det är så tragiskt. Att unga som inte ens upplevt nåt redan mår dåligt! Hon borde vilja ut och resa, träffa vänner och ja göra allt som är kul!! Hon har gått hos psykologer och allt men ingen hittar något "fel". Så tragiskt!


I alla fall så vill ja komma till det att ja har haft en bra barndom. Min pappa är alkoholist och han förstörde hela vår familj och lite till. Denna historien har ja funderat på att dra men inte orkat ännu. Min pappa började dricka när jag var 9, 10 år och sedan dess har han inte haft ett uppehåll. Detta har gjort att ja stundvis är väldigt ostabil, min ilska för honom som ja måste stå ut med är ibland så jobbig att ja skulle hoppa från en bro! Det skulle ja inte göra men tankarna går ofta genom huvudet. Ja orkar snart inte mer av honom, men vad ska man göra? Han är ju min pappa! Skit samma, inte det ja skulle skriva om. Jag vill bara säga att jag gått igenom mina föräldrars skilsmässa, jag har en lillebror som dött, jag har förlorat min morfar som stod mig närmaste av alla släktingar, vi har sålt mitt barndomshem, jag har levt med en pappa som skämt ut mig för att ja känner i 16 år och ja allt som hör till runt om dessa saker.


MEN, ja vet att ja någonstans där inne kommer klara det. Trots att ja inte haft ett bra år sedan 1993. Ja vet att det kommer komma och man ska inte ge upp för ja tror att alla som vill, kan förändra sitt liv. Man kan inte sitta och klaga om man inte försöker göra det bättre!


Dagens lilla tanke...

 
 
Alexandra

Alexandra

14 mars 2011 12:44

Det är väl säkert gamla omtumlande att få veta att man har åkt ut, så man tänker inte mycket mer än att man ska gå ut. Produktionen har säkert sagt att om dom åker ut så måste dom gå ut på en gång.

Jag tror inte att dom kommer ha immunitet länge till, någon rättvisa måste det ju finnas :P

http://truckie.bloggplatsen.se

 
Alexandra

Alexandra

14 mars 2011 12:47

Alla har olika starkt psyke och mår dåligt för olika stora saker tror jag .

Jag själv har haft en otroligt ostabil uppväxt och mår inte dåligt för "småsaker" . men jag tror att om man inte är van vid dessa stora problem så mår man dåligt för småpotatis .

http://truckie.bloggplatsen.se

 
Vivi

Vivi

14 mars 2011 13:43

Jag tror på ordspråket "det som inte dödar gör dig starkare" och jag tror att man ändå får en annan livssyn om man gått igenom en del "skit", sedan är det tragiskt att vissa får så mycket.

Tjejen du beskriver mår säker jättedåligt på riktigt, men ibland tror jag att man gör problemen större än vad de är för att man itne har annat att tänka & ibland blir problemen stora för att man kanske inte har just stora problem. Små problem blir stora i jämförelse.
Det är min åsikt iaf :)

http://www.missvivis.se

 
Danne

Danne

15 mars 2011 17:47

Ja kan bara hålla med dig i de du säger.
Har själv haft de tufft större delen av mitt liv men aldrig haft en tanke på att vilja dö och skulle aldrig stoppa i mig piller för att må bättre. Jag har blivit starkare hela tiden och de finns nog inget som skulle kunna sänka mig.
De är tragiskt att så många yngre mår dåligt. Vissa gör de nog verkligen, kanske av (för andra) småsaker medans många tror ja hakar på trenden som sen blir verklighet.
Många som söker hjälp idag får tyvärr ingen som lyssnar utan kanske piller utskrivna istället. Man kan ju aldrig bli "hel" så länge man inte bearbetar sina problem så mediciner är ju ofta bara en falsk trygghet.
Ja de går att prata länge om sånt här.
Ja har hjälpt en del som mått dåligt med mina erfarenheter och genom att finnas där och lyssna och tror mig veta en del.
Har ibland funderat på att skriva mer om mina erfarenheter även på bloggen men ännu så länge är ja ganska annonym.

http://danneking.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 27 september 2012 15:08

Ja bloggar på en annan adress just nu, besök mig gärna där      http://bian.bloggplatsen.se ...

Av Sofia - 29 mars 2012 10:55

Känner att mina rubriker inte är allt för roliga men det e ju sanning i alla fall!   Igår var ju min ledig onsdag o ja gjorde stan med Matilda. Fick köpt allt ja vill ha till huset: Hylla till källaren, lampa, svartatavlanfärg, mörkläggninsgardiner o...

Av Sofia - 28 mars 2012 11:44

Varför i helsike e inte vädret bra idag då?? Så typiskt när ja hade tänkt greja på utsidan lite... Man får ta alla dagar man kan för sånt när man har hus :) Om en stund ska ja åka in o handla shoppa lite saker till huset. Sov första natten med en ny ...

Av Sofia - 27 mars 2012 11:53

Idag är det tisdag o imorn är ja ledig :) Ska nog åka in till Torp köpcentrum och handla lite saker till huset, man får passa på när man precis har fått lön! Börjar ett idag, ja hoppas det e lika fint väder imorn. Idag har ja fått röjt upp lite i käl...

Av Sofia - 22 mars 2012 20:57

Har varit så där sjukligt trött i tre veckor nu, varken ja sover eller inte så e ja trött. Är nog bara i en dålig period! Trött ikväll med men ska se Revenge nu som är min nya favoritserie :) Imorn är det fredag å det e sjukt skönt att det snart blir...

Presentation


Jag heter Sofia & är 26 år. Bloggar om allt som händer mig och min familj som består av 2 hundar & 6 katter!

Omröstning

Hur gammal är du?
 10-15
 15-20
 20-25
 25-30
 30 eller äldre

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards